Eine Waschechte Europäerin: Wat een Angels-broek kan uitdragen

Een twijfelachtige culturele boodschap schuilt in een klein hoekje. Zo kwam ik onlangs deze wonderlijke aankondiging tegen op het etiket van een op het oog onschuldige broek van het Duitse merk Angels:

Hallo liebe Kundin,

Ich wolle Dir nur kurz mitteilen, dass ich eine waschechte Europäerin bin.

Vielleicht interessiert es Dich, dass meine gesammte Fertigung in Europa erfolgt ist.
Dass mein Stoff ebenfalls hier gewebt wurde, versteht sich von selbst.

Gewaschen und endkontrolliert wurde ich in Deutschland und habe dadurch Arbeitsplätze gesichert.

Meine Herstellung war so umweltschonend wie möglich und erfolgte unter Beachtung der strengen europäischen Richtlinien.

Und nun wünsche ich uns beiden ganz viel Spaß!

Deine Angels Jeans.

‘Help, een pratende broek!’, denk je nu natuurlijk gelijk, conform het bekende flauwe mopje. Maar wat wordt hier nu eigenlijk precies gezegd?

Teksten op een gebruiksartikel, of op ieder ander product dat te koop wordt aangeboden, moeten een intrinsiek wervende waarde hebben. De consument moet immers wel met succes worden overtuigd tot het trekken van de beurs. Daarom kunnen we aannemen dat ook de tekst op de Angels-broek beoogt de consument te overreden.

Wat zijn de argumenten die de broek opvoert om ons, nuchtere consument, tot kopen probeert te bewegen – dat wil zeggen, anders dan zuiver fysieke overwegingen als de stof, de kleur en de pasvorm?

Daar hebben ze wat voor gevonden. De broek is namelijk een ‘wasechte’ Europeaan; dat is de belangrijkste boodschap die de vervaardigers van de broek ons willen mededelen. En niet een beetje; het volledige productieproces heeft in Europa plaatsgevonden.

En dat Europees zijn kan volgens Angels gezien worden een groot goed. De broek is zo milieuvriendelijk als het maar kan, en daarbij voldoet hij ook nog eens aan de strenge EU-richtlijnen (wat op zichzelf niet per se een pluspunt lijkt).

De broek heeft dus geen lange reis moeten afleggen, en er komen geen giftige stoffen aan te pas. So far so good, en niets nieuws onder de zon. Maar naast het feit dat de makers met het profileren van de broek als Europeaan willen onderstrepen dat de totstandkoming ervan milieuvriendelijk is, lijken ze anderzijds te willen benadrukken dat het daarnaast in vervaardigingsland Duitsland ook ‘arbeidsplekken heeft gecreëerd’.

En hier neemt het verhaal wel een erg interessante wending. Zou het namelijk afbreuk aan de broek hebben gedaan als er arbeidsplekken waren gecreëerd buiten Duitsland?

De presentatiewijze van veel producten die zichzelf als milieuvriendelijk profileren – denk aan de producten een chique, glokale supermarktketen als de Marqt – heeft te maken met herkomst. Hoe verder weg, hoe slechter, is algemeen de gedachte: bij de bewustere consument begint het enigszins te kriebelen op het moment dat die leest dat die overheerlijke lychees uit Madagaskar komen. Daar is aardig wat kerosine voor rondgepompt!

Over de adressaat mag geen misverstand staan: Angels richt zich vrijwel uitsluitend op het Duitse (en omringende) taalgebied. En wat de wervende tekst op de Angels-broek interessant maakt, is dat die component van ‘dichtbij, dus beter voor de umwelt’ plaats lijkt te hebben gemaakt voor ‘dichtbij, dus überhaupt beter’. Duitse (of Europese) degelijkheid wordt het nieuwe credo waar de consument zich mee kan identificeren. Zeker het feit dat het door ‘onze jongens’ is gemaakt zal de bezorgde burger, die de wereld om zich heen in rap tempo ziet veranderen, ongetwijfeld geruststellen.

En nu wens ik ons beiden veel plezier!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s