Schrijven om het schrijven

bookofdelightful00tuer_0020

Ik moet meer gaan schrijven van mezelf.

Afgelopen zomer zette ik na zes jaar een punt achter mijn studietijd, om me te kunnen storten op het werkende leven. In mijn studieperiode heb ik niet anders gedaan dan schrijven, schrijven en nog eens schrijven. Essays, open tentamenvragen, aantekeningen. Dit was van het type schrijven met een helder doel voor ogen: het behalen van studiepunten en voltooiing van mijn studie. Nu ik geen deadlines meer heb om naartoe te leven op schrijfgebied is die schrijfroutine zo goed als verdwenen.

Daarom deze blog. Hoewel ik de arbeid van het schrijven vaak genoeg heb vervloekt, merk ik nu hoezeer dit me in de loop der tijd scherp heeft gehouden. Ik wil nu niet zitten wachten tot de kennis die ik in de afgelopen zes jaar heb opgedaan is verdampt, net zo vluchtig is gebleken als ik me tijdens mijn studie bij tijd en wijle in mijn hoofd heb gehaald.

Als bijkomend voordeel ben ik hier in staat om vorm te doorbreken. Ik ben niet gebonden aan de vuistdikke stijlboeken en etiquette die de academia met zich meebrengen, niet alles wat ik zeg hoeft verantwoord te worden – of verantwoord te zijn.

Nog een reden dan. Ik lees veel en ik hoor veel. Hier heb ik vaak zo mijn gedachten over. Maar ik ben altijd geneigd geweest om die gedachten voor me te houden. Vaak vind ik ze ook te troebel of te fragmentarisch om uit te spreken. Ik wil deze plek gebruiken om mezelf voor het blok te zetten, mezelf nu eindelijk eens te stimuleren om die troebele gedachten tot een leesbaar eindproduct uit te werken.

Verwacht vanaf dit moment wekelijks een nieuw stukje op deze blog. Over mijn eigen zielenroerselen, maar ook reflecties op kersverse actualiteiten, het verre verleden, en alles daartussenin. Verwacht kunst, literatuur, poëzie, muziek, humor. Verwacht pretentieuze luchtfietserij en opgeklopte praatjes over ‘voorbij de waan van de dag’ en ‘een kritische blik op de hedendaagse samenleving’. Of verwacht eigenlijk maar niet te veel.

Geef een reactie

